Columns
Achter de schermen bij de USP6 april 2011
Al ruim 10 jaar kent de stad Utrecht de Skate Parade, maar heb je je wel eens afgevraagd wat er achter de schermen gebeurt? Waar elke week de dj's toch vandaan komen? Zijn de blockers wel opgeleid tot verkeersregelaar? De USP dankt zijn bestaan aan de vele vrijwilligers die zich het hele jaar door inzetten om de tochten te organiseren. Hier lees je wat het bestuur en de vrijwilligers het hele seizoen zoet houdt.
Elk jaar wordt de vergunning voor de skatetochten aangevraagd bij de gemeente Utrecht. De gemeente wil uiteraard dat het evenement zo veilig mogelijk verloopt. Daarvoor leiden we in samenwerking met de politie onze vrijwilligers op als verkeersregelaar en krijgen zij hiervoor tijdens de tocht een speciaal verkeersregelaarshesje. Hiermee zijn zij bevoegd het overige verkeer stil te zetten en instructies te geven. Tijdens de cursus leren ze ook hoe ze om moeten gaan met mensen die agressief reageren op een stopteken. De verkeersregelaars, ook vaak Blockers genoemd, zetten tijdens de skatetocht straten en kruispunten af om zo de stoet lekker soepel en veilig door de stad te begeleiden. Bij grote kruispunten nemen de meerijdende motoragenten het voortouw om snel de kruisingen vrij te maken.
In de groep skaten gediplomeerde EHBO'ers mee. Gelukkig hoeven zij vaak niet meer te doen dan hier en daar wat pleisters plakken. In ernstigere situaties zal een EHBO'er eerste hulp verlenen en bij het slachtoffer blijven tot de ambulance gearriveerd is of er vervoer is naar een eerstehulppost. Communicatie is daarom erg belangrijk. De EHBO'ers, verkeersregelaars, routeleiders, politie en de MC's hebben via portofoons contact met elkaar.
We hebben een routecommissie die elke week een route maakt. Ze zijn altijd opzoek naar nieuwe mogelijkheden en een goede afwisseling in de groene routes en rondjes door de stad. De route wordt altijd voorgeskate door een groepje vrijwilligers. Ze checken de route op wegwerkzaamheden en aandachtspunten zoals afdalingen en bussluizen. We hebben ook contact met randgemeentes om toestemming te krijgen daar wat asfalt mee te pakken. De route wordt door de commissie doorgegeven aan de routeleider. De routeleider heeft de regie tijdens de tocht in handen en zorgt in overleg met de politie voor een veilige avond. Gaat de tocht te snel of juist te langzaam? Dan maakt de routeleider ter plekke een aanpassing in de route zodat we niet veel te vroeg of te laat aankomen bij het Lucasbolwerk.
De skateparade swingt. De twee welbekende MC's op de auto regelen elke week de DJ's in samenwerking met Brothers om de tocht te voorzien van een swingend deuntje. We proberen daarbij rekening te houden met de verscheidenheid van de groep skaters. Daarom organiseren we ook thema-avonden, zoals de foute skate met hits uit de 80's en 90's. Elke week werkt de opbouwploeg zich in het zweet om de DJ booth en de speakers op de pickup van Brothers te installeren. De volgwagen van Renaultdealer Stam wordt aangekleed en niet te vergeten, alle drankjes voor in de pauze worden koud gezet.
Om de vergunning, het draaien van muziek, brandstof, apparatuur en dergelijke te kunnen bekostigen is het bestuur regelmatig actief bezig met het benaderen van mogelijke sponsoren. In het verleden hebben we sponsoren gehad als David Lloyd, Sunbob en Auto Edison. Momenteel zijn we erg blij met Brothers (pickup), Stam Renault (volgauto) en BytePark (website).
We proberen daarnaast tijd vrij te maken om leuke samenwerkingen op touw te zetten, denk aan de Roze skate in samenwerking met Midzomergrachtfestival, het homoculturele festival van Utrecht. We zijn in 2010 een samenwerking gestart met Balanced Fit, om skatelessen aan te kunnen bieden aan onze deelnemers. We organiseren themaskates zoals de foute skate en de white skate gecombineerd met het eindfeest. In 2009 was er een erg gezellige afsluiter van het seizoen in Club Monza. Het jubileumjaar had afgesloten moeten worden met een feest in het Griftpark, maar kon helaas vanwege de slechte weersverwachtingen niet doorgaan.
Het bestuur is ook actief op internet. Er worden regelmatig teksten geschreven voor onze website maar ook op Facebook, Twitter en Hyves zijn we te vinden.
Hopelijk hebben jullie een beetje een idee gekregen van wat er allemaal achter de schermen moet gebeuren om er een leuke en geslaagde tocht van te maken. Wij hebben er veel plezier in en hopen dat jullie ook in 2011 weer genieten van alle tochten!
Heb je interesse om je in te zetten als EHBO'er, verkeersregelaar of bestuurslid? Stuur een mailtje naar info@u-skateparade.nl